Reading: Essay and autonomy in Latin America The role of Hispanic-American modernism in critical thin...

Articles

Simón Puerta

Universidad de Antioquia, CO
About Simón
Simón Puerta Domínguez es antropólogo y magíster en Filosofía de la Universidad de Antioquia, Colombia. Se desempeña como docente adscrito al Departamento de Antropología de la misma universidad, y como investigador en los grupos de investigación de Filosofía Política (GIFP) y Gestión sobre Patrimonio (GIGP). Sus intereses investigativos incluyen al pensamiento latinoamericano, la Teoría Crítica de la Escuela de Frankfurt, la teoría antropológica clásica y contemporánea, y la teoría sobre la cultura de masas y el cine. Es autor del libro Cine y Nación: Negociación, construcción y representación identitaria en Colombia. Actualmente realiza su investigación doctoral en el Instituto de Filosofía de la Universidad de Antioquia, donde se interesa por la relación entre modernidad y utopía en el pensamiento crítico latinoamericano.

This paper aims to point out some elements concerning the importance of the Essay in shaping Latin American critical thinking. To this end, it proposes to interweave two specific moments. Namely, the theoretical consideration of the epistemological value of the essay advanced by the Frankfurt School Critical Theory, and its particular function for Latin America, drawing on the historical context of Hispanic-American modernism, which covers the period of transit between the nineteenth and twentieth centuries. What is asserted, by means of this relational procedure, is that the use of the essay, a form of knowledge linked to the process of European Enlightenment, was paramount to establish both the lines of action and the very particularity of this region, as well as to base what can be considered a form of Latin American critical thinking. Additionally, this paper argues that its use was a matter of historical awareness.

DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i19.3025
How to Cite: Puerta, S., (2017). Essay and autonomy in Latin America The role of Hispanic-American modernism in critical thinking in the region. Digithum. (19), pp.47–55. DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i19.3025
Altmetric
Published on 15 Gen. 2017.