Reading: Adolfo Sánchez Vázquez and the broken memories of the Spanish exiles of 1939 in Mexico: a se...

Dossier

Laura Angélica Moya López

Universidad Autónoma Metropolitana (México), MX
About Laura

Es socióloga egresada de la Universidad Autónoma Metropolitana, y maestra y doctora en Historia por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesora investigadora de tiempo completo y, desde 1988, miembro del Departamento de Sociología de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco. Sus líneas de investigación son: Historia de la sociología en México, Teoría Sociológica Clásica e Historia del presente y usos del pasado: de la producción de memoria cultural a la memoria de víctimas. Entre sus publicaciones recientes se encuentran los libros: José Medina Echavarría y la sociología como ciencia social. 1939-1980 (El Colegio de México, 2013), Teoría e historia de la sociología en México. Nuevos enfoques y prácticas (UAM-A, 2015), Conmemoraciones, ritualizaciones, lugares mnemónicos y representaciones sociales” (UAM, 2012) y “Reflexiones sobre la escritura de la historia de la sociología en México: una interpretación desde la sociología fenomenológica y la teoría de la historia” (coautoría con Margarita Olvera) en Disonancias y resonancias conceptuales (El Colegio de México, 2016).

To mark the occasion of the centenary celebrations for Adolfo Sánchez Vázquez’s birth, a series of tributes were held in Mexico in 2015 to honor both his figure and legacy. This paper aims to analyze the concept of broken memory from the Spanish philosopher through different stages; first, as a memory of witness and victim, and years later as an effect of historical, political and vital discontinuity amid the experience of exile and the lack of memory in successive generations. From this seminal concept, we propose that the absent, forgotten, relegated and excluded memories which are implicit in broken memories have gained presence through various other devices intended to safeguard and use the past: commemoration and post-memory.

How to Cite: Moya López, L.A., (2017). Adolfo Sánchez Vázquez and the broken memories of the Spanish exiles of 1939 in Mexico: a seminal concept for the Sociology of the past. Digithum. (20), p.None. DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i20.3093
Published on 01 Jul 2017.

• ePUB (ES)