Reading: On the essay as a paroxismal form of the utopian thinking: present living pasts

Materials

On the essay as a paroxismal form of the utopian thinking: present living pasts

Daniel Gutiérrez-Martínez

Profesor investigador del Colegio Mexiquense A. C., MX
About Daniel

El Doctor Daniel Gutiérrez Martínez es Profesor-investigador de El Colegio Mexiquense A. C. desde 2006, con doctorado en Sociología por El Colegio de México A. C. y estudios doctorales en sociología de las religiones por la Escuela de Estudios Superiores en Ciencias Sociales de París (EHESS). Obtuvo los grados de licenciatura en Sociología económica y en Etnología, y los títulos de Maestría en Antropología de lo político y en Sociología del desarrollo, todos en la Sorbona de París. Autor de más de ochenta publicaciones académicas especializadas en diferentes idiomas (español, francés, inglés, italiano, portugués, gallego), así como una decena de libros coordinados y dos libros de autoría única: uno de ellos titulado “Sistemas de creencias y desigualdad educativa. Enfoques teórico-prospectivos del imaginario social en la Conquista dóxica de los indígenas de México”, Editorial Académica Española, 2012, Alemania. Desde 2001 ha impartido más de sesenta cursos de docencia en todos los niveles (Licenciatura, maestría, doctorado, diplomados, talleres, especializaciones) en México y en el extranjero en instituciones públicas educativas de Argentina, Uruguay, Brasil, Ecuador, Perú, Colombia, Venezuela, El Salvador y Guatemala. Ha sido investigador invitado en la Universidad de Ottawa-Canadá, en Roma Tre, Italia y La Universidadd de Yale, EE. UU.. Es nivel II del Sistema Nacional de Investigadores Conacyt. Sus investigaciones versan en temas como: etnicidad, ciudadanía, multiculturalismo e interculturalidad, identidades, religiosidad, laicidad y Derechos Humanos, bioética y epistemología de las Ciencias Sociales y del imaginario.

This paper explores the role of the essay in the expression of knowledge and argues that this discursive style, in contrast with the academic paper as a form to disseminate knowledge, allows us to consider possible utopias, since it provides a link between past and present, between memory and oblivion, between the archaic and the prospective. This paper argues that the essay is a paroxismal narrative which rightly expresses the convergence of both past and present collective emotions in opposition to the scientificist rationality which is characteristic of the academic paper. This paper aims to reclaim the role of this discursive formula in the production of collective knowledge as well as to place it in its right context: that of the occurring pre-texts, particularly in the debate on the objectivity and subjectivity of knowledge-related procedures that takes place between the dynamics of the essay and the logic of the “scientific” paper. The link between the essay and the awareness of the collectively lived present, the connection of present utopian archaisms, will be shown by comparing the Medieval Universitates against the enlighted universities and the initiatory rites against the evidence of the sacred data. The goal of this comparison is to highlight knowledge-related writings that integrate emotions as knowledge entities.
How to Cite: Gutiérrez-Martínez, D., (2017). On the essay as a paroxismal form of the utopian thinking: present living pasts. Digithum. (20). DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i20.3099
Published on 01 Jul. 2017.