Reading: Managing Negative Emotions in Online Collaborative Learning. A multimodal approach to solvin...

Articles

Simone Belli

Universidad de Investigación de Tecnología Experimental Yachay Tech, Quito, EC
About Simone

Simone Belli (Bérgamo-Italia) es profesor del Departamento de Ciencias Sociales e Innovación de Yachay Tech. Doctorado en psicología social por la Universidad Autónoma de Barcelona, mención Doctor Europeus, con la tesis “Emotions and language” (emociones y lenguaje). Es miembro del grupo de investigación MIRCo (Multilingüismo, Identidades Sociales, Relaciones Interculturales y Comunicación), del grupo de investigación GESCIT (Estudios Sociales en Ciencia y Tecnología), del grupo de investigación CED (Centro de Estudios del Discurso y de ISRE (Sociedad Internacional de Investigadores en Emoción). Auspiciado por el Ministerio de Educación y Ciencia del Gobierno de  España, trabajó como becario predoctoral en la Universidad de Georgetown (Washington D.C.), en la Universidad de Manchester y en la Universidad Metropolitana de Manchester bajo la supervisión de Rom Harré, Ivan Leudar e Ian Parker, respectivamente. Ha sido profesor visitante en la Universidad de California, de San Diego y en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (Morelia), gracias a la beca para jóvenes profesores e investigadores del Banco Santander. Fue investigador postdoctoral en la Universidad Estatal de San Diego, en la Universidad Charles III de Madrid y en la Universidad Autónoma de Madrid, bajo los auspicios de la Paulo Freire Innovative Technology/Pedagogy Post-doctoral Visiting Scholar y del programa Alianza 4 Universidades, respectivamente. Fue profesor invitado del curso de verano “Emotions and Interculturality” (emociones e interculturalidad) de la Universidad de Bérgamo y de la Universidad de Helsinki. Su labor investigativa se centra en comprender por qué las emociones tienen una fuerte relación con el lenguaje y cómo es posible expresar esas emociones en entornos en línea/fuera de línea.

The purpose of this paper is to identify how participants manage technical difficulties during online collaborative learning. We analyze the participation framework in a corpus composed of 30 hours of online collaborative learning among students of an Andean university, their professor, and international experts. The internet-based IT platform used was ZOOM. We present a multimodal interaction of verbal and body language in collaborative activity for the analysis of moment-by-moment evolving social interaction. Also using conversation analysis, we focus on the ways in which participants interact with their words and their non-lexical expression. Thanks to this methodology, we describe the moment-by-moment interactional work performed in collaborative activity.

We have observed how technical difficulties generate social unrest and negative emotions shared among participants. In many cases, these difficulties generate conflicts between participants. We describe how negative emotions are shown in mixed contexts, and how users solved these during online collaborative learning. This study contributes to previous knowledge on the importance of multimodal interaction in displaying engagement and organizing courses of action in meeting settings by analyzing the multimodal construction of one specific situation, that is, a conflict caused by technical issues and managed between users.

How to Cite: Belli, S., 2018. Managing Negative Emotions in Online Collaborative Learning. A multimodal approach to solving technical difficulties. Digithum, (22), p.None. DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i22.3140
Published on 25 Jul 2018.