Reading: A Metaphysics of Life: against the posthumanism and new materialism

Marco Maureira Velásquez

Universidad de Barcelona, ES
About Marco
Marco Maureira (https://orcid.org/0000-0002-0238-6774) es Doctor en Psicología Social por la Universidad Autónoma de Barcelona. Ha desempeñado funciones como consultor en la División de Desarrollo Social de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL-Naciones Unidas) y como colaborador en el Barcelona Science and Technology Studies Group (STS-b). Actualmente desarrolla una investigación financiada por el Gobierno de Chile (CONICYT) en el programa de doctorado en Filosofía Contemporánea y Estudios Clásicos de la Universidad de Barcelona. Entre sus publicaciones recientes cuenta con: a) “Por una crítica de la Diferencia”, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía; b) “The epidemiological factor: a genealogy of the link between medicine and politics”, International Journal of Cultural Studies; y c) “Un análisis filosófico de las técnicas de construcción de escenarios”, Revista Cinta de Moebio.

Current debates about reconceptualization of matter and posthumanism share a renewed scholarly interest in ontological views that will make it possible to overcome the vice of anthropocentrism. Also, these theoretical approaches are presented, either directly or indirectly, as platforms of articulation for a new vitalism. However, the conceptualization of life advanced by those theoretical approaches is both insufficient and unsatisfactory. Its vitalistic ontology lacks an ‘untimely’ perspective, thus, it does not adequately inquire into the phenomenon of life. This paper proposes a project of radical allokronia, capable of answering two major questions: a) in relation to posthumanism, how can life be addressed without falling again into the vice of anthropocentrism, and b) in reference to new materialism, what does the emergence of life imply for the material agency of the Universe.

How to Cite: Maureira Velásquez, M., 2019. A Metaphysics of Life: against the posthumanism and new materialism. Digithum, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i23.3142
Published on 15 Jan 2019.