Reading: Social suffering, conflictivity and poverty: an approach from the experiences of immigrants ...

Special Section: The Politics of Social Suffering

Authors:

Victoria D'hers ,

CONICET, AR
About Victoria

Doctora en Ciencias Sociales y Licenciada en Sociología por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG- UBA). Integrante del Grupo de Estudios Sociales de las Emociones y los Cuerpos (IIGG-UBA) e investigadora
en el Centro de Investigaciones y Estudios Sociológicos (CIES). Docente de la UBA y la Universidad Nacional de La Plata.
Profesora Certificada-Yoga Iyengar y Presidenta de la Asociación Argentina de Yoga Iyengar. Sus investigaciones cruzan el estudio del ambiente, las sensibilidades y la percepción, desde una sociología de los cuerpos/emociones.

Ana Lucía Cervio

CONICET, AR
About Ana

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigadora Asistente del Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Centro de Investigaciones sobre Comunidad Local y Políticas Sociales de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Integrante del Grupo de Estudios sobre la Sociología de las Emociones y los Cuerpos (GESEC), del Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA). Investigadora del Centro de Investigaciones y Estudios Sociológicos (CIES). Docente de la Licenciatura en Sociología (UBA). Editora y Coordinadora General de la Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social (ReLMIS). En la actualidad se dedica a la investigación de la habitabilidad, conflictividad y sensibilidades en contextos urbanos desde una mirada analítica que articula los estudios de acción colectiva con la sociología de los cuerpos /emociones.

The ways in which conflictivity sets how people dwell in contexts of extreme deprivation is an issue that exerts tension on the diverse manners in which bodies and emotions are engaged in various levels of social pain. The many ways and contents that suffering assumes in its connections with urban poverty, also crosses with “interstitial practices” that challenge resignation and impotence as logics of accepting and making the world visible.
From a sociology of bodies/emotions, this article aims at discussing suffering as an emotion, and conflict as a practice and condition for social reproduction, taking as an empirical reference in-depth interviews given through 2015 and 2016 to immigrants from neighboring countries, who live in slums in Buenos Aires City.
The links between sensibilities, conflictivities and social policies are discussed, deepening in some tensions/connections identified between pain and “interstitial practices” associated with poverty, urban informality and social policies.

How to Cite: D'hers, V. and Cervio, A.L., 2019. Social suffering, conflictivity and poverty: an approach from the experiences of immigrants from neighboring countries living in Buenos Aires City. Digithum, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i23.3150
Published on 05 Mar 2019.