Reading: Experiences, Struggles, and Recognition

Rúrion Melo

Universidad de São Paulo (USP)/CEBRAP, BR
About Rúrion

Doctor en Filosofía por la Universidad de São Paulo (USP) y profesor en el Departamento de Ciencias Políticas de la misma universidad. Investigador del Centro Brasileño de Análisis y Planificación (CEBRAP) e investigador visitante en la Universidad J.W. Goethe de Francfort del Meno y en la Universidad Libre de Berlín entre 2007 y 2009. Es miembro del Núcleo Derecho y Democracia del CEBRAP y coordina el Grupo de Política y Teoría Crítica de la USP. Lleva a cabo investigaciones y traducciones en los campos de la teoría política y la teoría social, y también ha realizado estudios sobre filosofía y sociología de la música. Es uno de los coordinadores de la Colección Habermas (Obras completas) de la editorial UNESP. Su trabajo se centra principalmente en los siguientes temas: teoría crítica, marxismo y teoría política, teorías democráticas, esfera pública y lucha por el reconocimiento.

One of the strong theses defended by Axel Honneth's theory is to show that the motivation of the struggles for recognition arises from everyday experiences of denial of recognition, closely linking forms of moral disrespect with the production of social conflicts. I intend to present initially what I understand as the main contribution of Axel Honneth, namely, the attempt to link the place of subjects’ daily negative experiences with the grammar of social conflicts. Next, I expose some critics against the supposed psychological motivation of the struggles. Finally, I would like to propose that the reconstruction of negative experiences of disrespect should be linked to the studies of social movements. The political deficit of the concept of disrespect would be avoided if we could see how individuals engaged in social movements articulate their previous experiences to the motivation of the struggle for recognition.

How to Cite: Melo, R., 2019. Experiences, Struggles, and Recognition. Digithum, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i23.3156
Published on 22 Jun 2019.