Reading: Sentimental education in the 21st Century. Myths and emotions in the Twilight saga

Materials

Isaac González

Profesor de Estudios de Ciencias Sociales Universitat Oberta de Catalunya, ES
About Isaac

Isaac Gonzàlez Balletbò (1974) es licenciado en Sociología por la Universitat Autònoma de Barcelona, diploma de Estudios Avanzados al departamento de Sociología (2007) y es doctor por la misma universidad, con la tesis Els tres esperits de la segona modernitat. Un marc conceptual per a l’anàlisi de les desigualtats socials contemporànies (2010). También tiene el Posgrado en Antropología Aplicada al Bienestar Social por la UAB.
Es profesor de los Estudios de Artes y Humanidades de la UOC desde el año 2007. De su etapa profesional anterior destaca haber trabajado como investigador y coordinador del grup de investigación en educación del Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB.
Durante su etapa formativa fue investigador en el Consorci Institut de la Infància i del Món Urbà y del grupo de investigación GIRCOM de la UOC.

In this article, I look into some of the key elements of sentimental education, or emotional education in the broadest sense of the term, that are conveyed through a set of films that were extremely successful and popular among young and adolescent audiences a few years ago: the Twilight saga. The thesis that I put forward here is that, at a mythological level, this cinematographic saga (as well as the novels by the same name, which have not been analysed in this study) recreate a key factor in the mythological fabric of contemporary times in relation to the role of emotions in the structuring of society (Illouz, 1997).
How to Cite: González, I., 2019. Sentimental education in the 21st Century. Myths and emotions in the Twilight saga. Digithum, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i23.3173
Published on 15 Jan 2019.