Reading: Living between the sea and the land: maritime geographies from the perspective of haptic kno...

Special Section: Senses, emotions and artifacts: relational approaches (coord. Olga Sabido)

Carolina Peláez

Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), MX
About Carolina

Carolina Peláez es profesora-investigadora en el Departamento de Relaciones Sociales en la Universidad Autónoma Metropolitana, Xochimilco (UAM-X); doctora en Ciencia Social con especialidad en Sociología por el Centro de Estudios Sociológicos y maestra en Estudios de Género por el Programa Interdisciplinario de Estudios de Género, ambos en el Colegio de México. Candidata al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencias y Tecnología (CONACYT). Actualmente es responsable del proyecto “Las relaciones de género en la configuración de las culturas marítimas dedicadas a la pesca del camarón en altamar en Sinaloa” auspiciado por el Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el Tipo Superior (PRODEP) y corresponsable del proyecto “Jóvenes médicos residentes: experiencias de precariedad y aprendizaje corpóreo-afectivo” (UAM-X). Sus líneas de investigación están centradas en el cuerpo, los sentidos y las emociones; el género y los mercados de trabajo; y la ciencia, la tecnología y la sociedad.

This article analyses the structure of haptic skills among a group of fishers, and the ethnographer as a central element in the comprehension of a sensory geography during field research in an industrial fishing dock in the port of Mazatlán, located in northwestern Mexico. It is an attempt to add to the studies of the senses and the emotions from an analysis regarding the role that haptic knowledge has, and its intertwining between the human and non-human in the production of a particular maritime geography. There is a reflection on the generation of information in the process of research; this is interconnected to certain artefacts, such as the camera, which contribute to the creation of emotional central links in order to penetrate a community. The text evokes a vision on the part of the reader, so that it is possible to feel, through the photographs and the description of the author, both the challenges of entering the research field and the sensory experiences of the fishers, with the forms of materiality which make the dock an important space for understanding the haptic knowledge of a particular maritime culture.

How to Cite: Peláez, C., 2020. Living between the sea and the land: maritime geographies from the perspective of haptic knowledge. Digithum, (25), pp.1–11. DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i25.3207
Published on 27 Jul 2020.