Reading: The writing of the secretary: a female sentient exercise

Special Section: Senses, emotions and artifacts: relational approaches (coord. Olga Sabido)

The writing of the secretary: a female sentient exercise

Paola Thompson

CIDEMX
About Paola

Estudió la carrera de Sociología en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM. Posteriormente cursó la maestría en Filosofía en la Facultad de Filosofía y Letras de la misma universidad con la tesis: “Trastocando lo invisible y lo visible en el arte abstracto mexicano. Una mirada desde Merleau-Ponty en la producción artística de Manuel Felguérez”. Obtuvo una beca internacional para la Reunión Anual de la Asociación Americana de Museos 2012 en Minnesota, de abril a mayo del 2012. Participó en el segundo encuentro ibérico de Estética en la Universidad de Minho (Portugal) en octubre del 2015. Durante el 2016 realizó una estancia de investigación en Madrid (España), en el Departamento de Filosofía de la UNED. Actualmente trabaja en el CIDE, donde está efectuando una investigación sobre violencias contra la mujer y ciberacoso en México. Entre sus publicaciones cabe destacar “Implicaciones simbólicas del desollamiento de mujeres en la zona conurbada de la Ciudad de México”, artículo compilado en Los sentidos del cuerpo: el giro sensorial en la investigación social y los estudios de género (Olga Sabido Ramos [coord.], CIEG, UNAM, 2019).

This article addresses the issue of secretarial work as a job historically consigned to women, where different sensory experiences related to technological means are generated. The work follows various paths of analysis. Firstly, it sets out the sexual division of labour that designates occupations for women, as in this case, the secretarial one. Secondly, the idea of how the senses follow a social order in designation according to gender and occupation is recalled. Thirdly, the tasks carried out are displayed in this profession, where there is an involvement of the body in accordance with technology, the meeting of which can be considered as a sensory experience, in the terms of Merleau-Ponty, while there is a discipline of the bodies to carry out the assignments, recalling Mauss and Foucault. Finally, there is a focus on the contribution that the secretary provides through different body techniques such as shorthand, typing, dictation, and text editing, all of them generating a specific form of writing, which contains a construction, appropriation and meaning in the relationship of female work with regards to technology.

How to Cite: Thompson, P., 2020. The writing of the secretary: a female sentient exercise. Digithum, (25), pp.1–8. DOI: http://doi.org/10.7238/d.v0i25.3208
Published on 27 Jul 2020.